Czym jest analityka internetowa i kto najczęściej korzysta z jej narzędzi?
Właściciele stron internetowych, sklepów online czy aplikacji podejmują różnego rodzaju działania, aby pozyskać klienta w sieci. Należy jednak zadać sobie pytanie, jaka jest ich efektywność oraz jakie ewentualne zmiany można wprowadzić, aby osiągać lepsze wyniki. Udzielanie odpowiedzi na te i inne kwestie oraz rozwiewanie ewentualnych wątpliwości są przedmiotem zainteresowania analityki internetowej. Czym dokładnie jest i kto najczęściej z niej korzysta?
Analityka internetowa – co to takiego?
Analityka internetowa bazuje na konkretnych narzędziach, które pozwalają ocenić wyniki podejmowanych w sieci działań. Jej ideą jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania, jakie zmiany można wprowadzić, co przyciągnie klienta, dlaczego internauci zachowują się w taki, a nie inny sposób. Punktem wyjścia dla analityka jest rozpoznanie potrzeb biznesowych. W tym miejscu należy przede wszystkim określić potencjalnego odbiorcę treści oraz wskazać jego podstawowe oczekiwania. Następnie trzeba wyciągnąć i przeanalizować konkretne dane, najczęściej liczbowe. Warto pamiętać, że „suche” liczby niewiele powiedzą – bardzo istotna jest interpretacja poszczególnych wskaźników. W kolejnym kroku pozyskane informacje trzeba zwizualizować, tak aby były one czytelne nie tylko dla analityków, lecz również dla osób z otoczenia biznesowego, między innymi dla właścicieli witryn internetowych. Ostatecznym działaniem jest podjęcie stosownym decyzji w oparciu o pozyskane dane oraz opracowanie konkretnych rekomendacji.
Kto najczęściej korzysta z narzędzi analityki internetowej?
Analityka internetowa w Sempai to stosunkowo szerokie zagadnienie. Najczęściej korzystają z niej marketingowcy, którzy na podstawie zebranych danych oceniają efekty podejmowanych działań. Jednocześnie wskaźniki mogą im posłużyć do tego, aby podejmować konkretne decyzje w przyszłości. Analityka internetowa to również przedmiot zainteresowania właścicieli witryn czy sklepów online. Często nie zdają sobie oni z tego sprawy, gdyż widzą jedynie efekty przeprowadzonych badań, nie zważając na konkretne ich składowe. Coraz częściej analityką internetową interesują się też osoby ze świata nauki, które opracowują ogólne wytyczne bądź skupiają się na badaniu zachowań konsumenckich.
Dlaczego analityka internetowa to ważny element procesów biznesowych?
W ostatnich latach coraz większą rolę przypisuje się właśnie analityce internetowej. Nie ulega wątpliwości, że działania podejmowane w sieci są stosunkowo kosztowne, zatem inwestorzy chcą poznać efekty, jakie te przynoszą. Dodatkowo pozyskane informacje pozwalają podejmować stosowne, odpowiedzialne decyzje. Są one bardzo istotne w kontekście opracowywania dalszych strategii oraz planowania długoterminowego. Co do zasady, zbieraniem oraz opracowywaniem danych zajmują się wyłącznie specjaliści, posiadający w tej materii odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie zawodowe. W codziennej pracy korzystają one jednak z narzędzi pomocniczych, wśród których coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja.